Umarł marketing. Niech żyje marketing!

Marketing to stosunkowo nowa dziedzina nauki i praktyki działania firm w Polsce. Paradoksalnie, zanim jeszcze marketing zagościł na dobre w polskich firmach, zanim management firm nauczył się stosowania zasad klasycznego marketingu, już pojawiło się szereg nowych koncepcji, które podważają zasadność stosowanej przez tradycyjny marketing metodologii, łącznie z tą, która deprecjonuje marketing w ogóle, uważając go za kapitałochłonną i nieefektywną przybudówkę do zasadniczych funkcji firmy. Zwolennicy tej teorii bez żalu tną więc dziś budżety marketingowe.

Na przeciwnym biegunie natomiast słychać głosy ekspertów, którzy właśnie marketingowi przypisują kluczową rolę w organizacji, decydującą o jej rynkowej pozycji, przy czym marketing, o którym mówią niewiele już ma wspólnego z tym, który zna z uczelni większość praktykujących w polskich firmach marketerów.

Znaczna część koncepcji ogłaszana w literaturze branżowej przez kolejnych guru marketingu tak naprawdę nie wnosi nic nowego – to tylko sezonowe mody tworzone przez firmy doradcze i kadry naukowców. Ich mnogość sprawia, że coraz trudniej wychwycić wśród nich te, które naprawdę odpowiadają na wyzwania rzeczywistości, a więc są reakcją na zmiany, jakie zachodzą w biznesowym otoczeniu firmy, w stylach życia, konsumpcji, na pojawienie się nowych technologii czy też są wynikiem gruntownych analiz, pogłębiającej się w wyniku badań wiedzy o człowieku, jego zachowaniach i potrzebach. Wydaje się nam, ze nie warto podążać za każdym z tych trendów, warto natomiast przyjrzeć się ich źródłom, warto wiedzieć, skąd biorą się marketingowe rewolucje i zastanowić się, czy wszystkie trendy to tylko wiele ścieżek do tego samego punktu?

NAJCIEKAWSZE TRENDY W MARKETINGU

W ostatnim czasie pojawiło się wiele różnych pojęć w marketingu. Zobaczmy w skrócie, co oznaczają i co nowego wnoszą do praktyki marketingowej.

Marketing bezpośredni – przeciwieństwo marketingu masowego, który polegał na komunikacji przez mass-media. Rozwój nowych technologii umożliwia dotarcie do każdego klienta osobno, dzięki bazom danych i ułatwia mierzenie rezultatów, a co za tym idzie i reakcje na zachowania klientów.

Marketing one-to-one – w pełni personalizowane działania marketingowe, dzięki którym każdy klient otrzymuje nie tylko przekaz dostosowany do jego profilu, ale też produkt skonfigurowany zgodnie z jego potrzebami (tzw. mass customization).

Permission marketing (marketing za przyzwoleniem) – działania polegające na dostarczaniu klientowi tylko takich komunikatów, których się spodziewa – wyraził na nie zgodę lub są zgodne z jego potrzebami. Jest to filozofia działania przeciwna do masowej komunikacji, gdzie niejako zmusza się klienta, aby zwrócił uwagę na reklamę konkretnego produktu.

E-marketing – działania marketingowe prowadzone przez Internet wykorzystujące największy atrybut tego medium jakim jest interaktywność.

M-marketing – czyli mobile marketing, czasem spotykane określenie działań marketingowych prowadzonych przez urządzenia przenośne (telefony komórkowe i PDA) pozwalające na personalizację i indywidualizację komunikatów marketingowych.

Real-time marketing – działania marketingowe prowadzone „na bieżąco”, czyli reakcje na zachowanie klienta w czasie rzeczywistym – wymaga to skomplikowanych technologii, na razie stosowane głównie w Internecie (np. po wybraniu produktu w sklepie następuje automatyczne sugerowanie produktów powiązanych, lub z tej samej kategorii cenowej). Przez wielu znawców przedmiotu uznawany za najbardziej rewolucyjny z trendów (zanika w nim bowiem tak pielęgnowany przez wielu ekspertów podział na sprzedaż i marketing).

Customer Relationship Management (CRM) – filozofia prowadzenia biznesu wywodząca się z zasad marketingu partnerskiego, (relationship marketing), gdzie w centrum zainteresowania jest klient. CRM polega na budowaniu trwałych więzi z klientami, czemu służy gromadzenie i właściwe wykorzystywanie wiedzy o klientach; z reguły wymaga to właściwych narzędzi technologicznych (bazy danych, zautomatyzowane centra obsługi).

Marketing doznań (experiential marketing) – strategia marketingowa bazująca na sprzedaży produktów opakowanych w doznania i przez to podnoszenia ich wartości.

U-commerce (ubiquitous commerce), czyli handel wszechobecny. Trend polegający na elektronicznym powiązaniu ze sobą różnych urządzeń i informacji z nich płynących o kliencie w celu automatyzacji pewnych działań klienta (np. automatyczne zamawianie przez lodówkę brakujących produktów). Zwane także handlem M2M (machine-to-machine).

NAJWAŻNIEJSZE WNIOSKI DLA MARKETERÓW

Wszystkie wymienione powyżej trendy wskazują jednak na kilka zjawisk, które charakteryzują sytuację marketingu obecnie i determinują kierunki rozwoju strategii marketingowej firm.

  1. Klient to indywidualność i tak powinieneś do niego podchodzić
  2. Nawet jeśli dzielisz klientów na segmenty, to segmentacja geodemograficzna dawno przestała wystarczać. (patrz. pkt.1)
  3. Automatyzacja i nowe technologie to przepis na tanią obsługę klienta oraz utrzymanie jakości działań. (ale nie zawsze, patrz.pkt.1)
  4. Liczy się szybkość reakcji. Zmieniają sie potrzeby, rynkowe otoczenie firmy, style życia. Marketing, aby był skuteczny, powinien reagować na te zmiany a nawet je wyprzedzać
  5. Klient nie kupuje już produktu- kupuje pakiet zaspakajający jego potrzeby (doznania+marka+produkt+obsługa)
  6. Walkę o udział w rynku zastąpiła walka o udział w kliencie. Kapitał relacyjny jest dziś ważniejszy niż materialne zasoby firmy
  7. Klient przestał być już jedynie obiektem działań marketerów, jest podmiotem aktywnie współuczestniczącym w tworzeniu wartości dla obu stron.

MARKETING DOZNAŃ – CZY WARTO O TYM POMYŚLEĆ?

To co firma ma do zaoferowania rynkowi można zakwalifikować do jednej z 4 kategorii:

  1. Towar – materiały ze świata naturalnego, nierozróżnialne, handel na anonimowych rynkach (np. ropa, zboże), rynkami rządzi cena
  2. Dobro – przedmioty dotykalne, sprzedawane z reguły anonimowym klientom, często używane od razu po zakupie, ceny mogą być kształtowane zależnie od cech szczególnych
  3. Usługi – czynności wykonywane na rzecz klienta z użyciem dóbr. Cena kształtowana jest bardzo dowolnie, wyżej niż cena wykorzystanych dóbr
  4. Doznania – oferty, gdy firma celowo angażuje klienta za pomocą dóbr i usług. Kupujący doznania cenią sam fakt bycia zaangażowanym, doznania bardzo zapadają w pamięć.

Każda z powyższych ofert tworzy nową wartość, i co ważne na każdym kolejnym etapie jest źródłem większych zysków dla firmy. Doznania dotychczas były traktowane na równi z usługami, lecz odróżnia je jedna rzecz: w usługach płacimy za fakt wykonania czynności za nas, zaś w przypadku doznań płacimy za fakt przeżywania czegoś i zapadania doznań w naszej pamięci.

Najstarszym przykładem jest sektor rozrywki i jego mistrz – Walt Disney. Tworzone przez Disneya parki rozrywki mają swoistą atmosferę i każdy element jest w nich tak dobrany, aby maksymalnie angażować odwiedzających i, co się udaje, zostawić wspomnienia z wizyty na długie lata. Oczywiście, w niektórych branżach to doznania są właściwym produktem, ale nawet dostawcy usług i dóbr mogą wykorzystać doznania dla zwiększenia wartości swej oferty dla klienta, co ułatwia im walkę o czas i uwagę klienta, a tym samym jest źródłem konkurencyjnej przewagi. Doznania, które początkowo były jedynie opakowaniem produktu, wartością dodaną, z czasem staną się właściwym produktem, bo w istocie za nie płaci klient a nie za produkt, czy usługę szczególnie łatwą dziś do skopiowania przez konkurencję.

Marketing doznań opiera się na zasadzie, iż klient odbiera naszą ofertę wszystkimi zmysłami i w ten też sposób trzeba do niego docierać. Obszary doznań, które odbiera klient i którymi firma powinna zarządzać są następujące:

  • Bodźce (sense) – doznania zmysłowe
  • Odczucia (feel) – doznania związane z emocjami
  • Myśli (think) – doznania związane z pomysłami i przemyśleniami klienta
  • Działania (act) – doznania dzięki fizycznym czynnościom wykonywanym przez klienta
  • Odniesienia (relate) – doznania wynikające z odniesień do innych osób, czy grup.

Autor „Experiential marketing”, Bernd H. Schmitt wyróżnia następujące zasady stosowania marketingu doznań:

  1. Doznania nie są poza kontrolą – powinny być planowane w sposób kreatywny, zaskakujące i intrygujące dla klienta, czasem nawet prowokujące
  2. Najpierw pomyśl o pożądanych doznaniach klienta, potem zaplanuj cechy produktu i wartości przekazywane z marką
  3. Konieczna jest szczegółowa analiza doznań – tradycyjne modele satysfakcji klienta mieszają razem bodźce, odczucia, myśli klienta
  4. Znajdź „kaczkę” dla swojej marki. Autor zatrzymując się kiedyś w sieci hoteli Conrad Hotel odkrył, że w każdej łazience znajduje się tam mała gumowa maskotka kaczki. Był to swoisty element wyróżniający tę sieć i jedyny, jaki większość ludzi zapamiętywała po wizycie. Zdaniem autora, każda marka potrzebuje swojej „kaczki”, czyli elementu, który zaskakuje, przyciąga, wyróżnia, nie pozwala klientowi zapomnieć
  5. Myśl o sytuacji, w której klient używa produktu, nie o samym produkcie. Klientowi nie chodzi o „nożyk z 3 ostrzami” tylko o „ogolenie się w domowej łazience”
  6. Staraj się wywołać doznania „holistyczne”, czyli angażujące zmysły, odwołujące się do serca, poruszające umysł i odnoszące się do stylu życia klienta
  7. Zarządzaj doznaniami za pomocą „siatki doznań”. Dostosuj różne rodzaje doznań do mediów przekazujących doznania (logo, reklamy, opakowanie, witryna www, itp)
  8. Używaj różnych metod pomiaru działań. Należy stosować metody ilościowe, jakościowe, werbalne (focus groups). Bądź kreatywny w badaniach, staraj się dowiedzieć jak najwięcej, nie martw się o szczegóły badań
  9. Analizuj, jak doznania zmienią się po rozszerzeniu marki – na nowe kategorie, do Internetu, na inne rynki
  10. Dodaj dynamizmu i „Dionizjanizmu” swojej firmie i marce. Większość firm jest powolna, biurokratyczna. „Dionizjanizm” to pasja, kreatywność i taki duch powinien przyświecać organizacji.

Małgorzata Bernacik, Jacek Karolak

Dodaj komentarz