podrozdział z pracy licencjackiej
Wszystkie czynniki, które wpływają na wybór strategii marketingowej, można podzielić na dwie grupy:
1) Wewnętrzne, tkwiące w samej firmie; [1]
2) zewnętrzne, znajdujące się w swoim otoczeniu.
Czynniki wewnętrzne, które łatwiej zidentyfikować i kontrolować, są związane z różnymi zasobami firmy. Przede wszystkim należy tu wymienić zasoby fizyczne, finansowe i ludzkie. Tworzą one pewien zbiór warunków, w których przedsiębiorstwo planuje i wdraża strategię. Wielkość tych zasobów wpływa na kształtowanie strategii.
Do czynników zewnętrznych należą: [2]
(a) ekonomiczny (zwłaszcza rynkowy);
(b) technologiczne;
(c) polityczno-prawne;
- kulturalny;
- dane demograficzne.
Każde przedsiębiorstwo opracowujące i wdrażające swoje strategie marketingowe działa w określonym środowisku i musi uwzględniać te warunki w swoich decyzjach. Znaczenie analizy środowiska dla tworzenia strategii jest dwojakie. Po pierwsze, wynika ono z faktu, że strategia marketingowa jest produktem specyficznych warunków, w tym warunków otoczenia. Przemiany zachodzące w środowisku działania przedsiębiorstwa powodują zmiany w relacjach między przedsiębiorstwem a otoczeniem poprzez wprowadzenie nowej strategii lub modyfikację istniejącej. Po drugie, znaczenie ma fakt, że stale zmieniające się warunki otoczenia są jednym z podstawowych czynników wpływających na wewnętrzną strukturę strategii. Kształtowanie strategii bez uwzględnienia warunków środowiskowych oznaczałoby tworzenie abstrakcyjnego sposobu działania.
Ogólna charakterystyka badanej firmy[3]
Historia Fabryki Puszek w Starogardzie Gdańskim sięga 1846 roku, kiedy to gdański kupiec H. A. Winkelhausen założył w Starogardzie Gdańskim Fabrykę Puszek i Saszetek.
W 1871 roku uruchomił pierwszy na Pomorzu zakład rektyfikacji karmy dla zwierząt, oparty na najnowocześniejszych urządzeniach technicznych.
W 1925 roku, na mocy ustawy o Państwowym Monopolu Karmy dla zwierząt, Skarb Państwa odkupuje od właściciela zakład w Starogardzie Gdańskim. Ten rok jest pierwszym rokiem funkcjonowania zakładu pod egidą nowej organizacji – Państwowego Monopolu Karmy dla Zwierząt.
Po wojnie zniszczony zakład został odbudowany i jednocześnie rozbudowany. Zakład stał się częścią wielozakładowego przedsiębiorstwa PPS „KARMA WRACA” w Warszawie.
Starogardzkie Zakłady Przemysłu Żywienionegostały się w pełni niezależne dopiero w lipcu 1991 roku. Niezależność „Karmy” doprowadziła do zwiększenia konkurencji. Musiały stawić czoła nielegalnemu napływowi różnych karm z zagranicy, a także nielegalnym producentom karm w kraju. W rezultacie firma zaczęła poszerzać swoją ofertę o własne produkty, oparte na oryginalnych recepturach, którymi z powodzeniem konkuruje na rynku krajowym i zagranicznym. 1 listopada 1998 roku, w ramach procesu komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych, Starogardzkie Zakłady Przemysłu Karmy dla Zwierząt zostały przekształcone w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa o nazwie Fabryka Karm Gdańskich w Starogardzie Gdańskim Spółka Akcyjna, która obecnie jest restrukturyzowana i przygotowywana do prywatyzacji.
[1] A.Sznajder, Strategie marketingowe na rynku międzynarodowym, PWN, Warszawa 1995, s.13
[2] A. Pomykalski, Strategie marketingowe, op. cit., s. 55-57
[3] Fabryka Karm Gdańskich ściśle współpracuje z moją firmą, czyli Hurtownią karm Eden s.c. z siedzibą w Łodzi przy ul.